
 

 
 

 

Michael Jackson: The Making Of A Myth - Part 1  
Article & Comments Hosted Here: http://www.stereoboard.com/content/view/97709/44  

 
 

 

One year on, from the shocking events that took place in Los Angeles in the summer of 2009, and the 

universe of questions Michael Jackson‟s extraordinary death threw into orbit shows no signs yet of 

abating. That Jackson actually died on June 25 is not in question. But it is the manner in which he 

departed that birthed an epilogue of controversy. Courtesy of TMZ„s first truly global scoop, conversely 

at 14:26 pm – recorded as the moment the vitality in Jackson‟s body officially flickered and died, the 

world as we knew it would galvanize into unprecedented hyperlife. AOL would call the ensuing web 

meltdown a “seminal moment in Internet history.” Jackson‟s death would precipitate a virtual news 

blackout of anything that wasn‟t Jackson related. From then to now, speculations of the Grisham-type 

variety about the state of Jackson‟s health and body to conspiratorial scenarios involving AEG, Sony, 

Jackson‟s last advisers, and his doctor – have raged like wildfire across the media. 

 

Los Angeles, in the wake of Jackson‟s death, as well as coping with the influx of mourners and the 

world‟s press, also endured a summer of simmering tension between its bullish City Attorney, Carmen 

Trutanich, and Tim Leiweke, president of AEG – the sports and entertainment jewel-in-the-crown 

subsidiary of the Anschutz Company. Long-standing billboard issues, the city‟s huge debt, and good old-

fashioned ego, resulted in public sparring for several months as the two men locked horns over who 

should foot the bill for Jackson‟s magnificent Staples Center memorial last July. Simultaneously 

transmitted live in over 22 countries around the world, news sources recorded the worldwide viewing 

figures as in excess of 1.5 billion, making it the most watched live television broadcast in history. The 

run-up to that event saw countless tributes from celebrities, heads of state, politicians, friends, and fans. 

But there was anger and a repetition of old accusations too.  
 

On Capitol Hill, the day after Jackson died, in response to Congresswoman Diane E. Watson‟s request  

that a minute‟s silence be observed for Jackson, some members protested by leaving the House floor. 

http://www.stereoboard.com/content/view/97709/44


 

 
 

 

Congressman John Yarmuth, would later tell radio pundit John Ziegler that the gesture made him feel 

“almost nauseated.” On the same day, Maureen Orth, past correspondent for Vanity Fair, appeared on 

MSNBC‟s Morning Joe and Today to declare Jackson, “a failure as a human being.” On June 29, Rush 

Limbaugh called the media coverage a “horrible disgrace,” and on the eve of the July 7 memorial, 

Congressman Peter King took the time to release a youtube video pronouncing Jackson, “a pervert” and, 

“a low life.” Diane Dimond, long-time Jackson detractor, responding to the blogs of grieving fans on her 

website where she had posted an article just days after Jackson died, wrote that she hoped Jackson„s death 

would be “ a teaching moment for millions ”adding that, “ the cyclical nature of molestation that causes 

the victim to grow up and victimize others …the list of what Michael Jackson's life can teach us is long.” 

 

The next few months would bring a seemingly endless stream of graphic, brutal revelations. International 

speculation about the results of the autopsies, the shock discovery of propofol and other narcotics in 

Jackson‟s system, the redefining of his death as a homicide, arguments over how fit for This Is It Jackson 

had been, ever-changing dates for the final burial of Jackson‟s body, custody of his three children, as well 

as the fight for executive control of the Estate; all severely polarized a city with a history of igniting 

easily.  

 

A succession of tributes at the BET‟s, VMA‟s, Emmy‟s, Grammy‟s – albeit briefly, and finally the 

Oscars, brought some relief from the rancour. But with the awards season over, the business of 

determining what and who killed Jackson, returned to the fore when Doctor Murray turned himself in to 

be formally charged in February this year with involuntary manslaughter. The following month, Joe 

Jackson and his attorney-on-call, Brian Oxman, launched public opening shots against Dr Murray in a 13-

page legal document filed at the Los Angeles County Superior Court. Effectively serving notice to 

Murray‟s lawyers of their intention to pursue a „wrongful death‟ civil suit against their client, Edward 

Chernoff and his team can hardly have been surprised since a civil suit so often follows or parallels a 

criminal one.  

 

Headlines that „Michael could have been saved,‟ followed in the wake of Joseph Jackson and Oxman‟s  

accusations that Murray had not acted quickly enough or, more damagingly, disclosed vital information to 

staff at the UCLA Medical center Jackson was taken to. Both Oxman and Joe Jackson claimed that when 

Jackson arrived at UCLA, staff had to use “ aggressive resuscitation ” to establish a pulse and a heartbeat, 

which eventually stopped. In the lead up to Murray‟s trial, details such as these will inevitably take center 

stage in the media‟s coverage. What is also certain, is that this coverage will focus almost exclusively on 

the most sensational aspects of  Jackson‟s alleged drug dependency for maximum effect and maximum 

ratings. 
 

In the eye of this storm, the fate of Murray – a man who increasingly bears the look of someone 

completely bewildered as to how he arrived at his infamy, seems almost surreal. While the media have 

consistently placed Murray sharply front and center of the investigation into his death, they have so far 

declined any public self-reflection on the part they arguably played in creating – or at least, exacerbating 

the conditions that brought Jackson within touching distance of a fatal tragedy.  

 

This is not a defense of where Murray stands along the line of causality that led to the death of Jackson. 

Involuntary manslaughter, a paradoxically catch-all yet legally tight charge with barely punitive 

consequences for someone found guilty of it, needs only the component of reckless judgement to be 

present, and Murray looks likely to qualify. But the media‟s focus on Murray‟s still-to-be-determined 

culpability, is in reality, self-serving. The truth is, Murray, while not exactly the “fall guy” his defense 

team have cast him as – is not only the only player in this story.  
 

Famously reticent, Jackson – after the success of Off The Wall in 1979 and the phenomenon of Thriller in 

1982, had long ago retreated behind carefully constructed PR statements and controlled press calls in an 

attempt to limit an already chaffing over-exposure. Already no stranger to the knife, in 1979 Jackson had 

rhinoplasty surgery to remedy damage sustained during a dance routine. Later, he would have surgery to 

restore cohesion to his scalp after the serious burn injuries he suffered while filming a 1984 PepsiCo 



 

 
 

 

commercial. By the late 80‟s, while he was still relatively comparable to „little Michael‟ from his Motown 

days, the media were still a relatively neutral presence in Jackson‟s life. Fantastic tales of Jackson„s 

exotic lifestyle at Neverland – some leaked by Jackson himself, played in the public gallery as evidence 

of a bizarre but adorable man/child.  
 

This neutrality eroded, however, as Jackson‟s physicality changed more radically and his perceived 

„oddness‟ began to attract criticism and attention in the intervening years between his highly successful 

Bad tour and the beginning of promotional chores to support the release of the Dangerous album in 1991. 

But it would be the momentous events of 1993 that would shatter forever the fragile stand-off that existed 

between Jackson and the press.  

 

Attempting to scope an overview of the most turbulent and devastating years of Jackson„s life is almost 

impossible for one reason. So much of the truly important information was not covered by the journalists 

and networks paid to do just that. Most Americans remain unaware to this day that the „facts‟ they were 

presented with, in both 1993 or 2003/5, bore no resemblance to the truth of what lay behind the headlines 

and ubiquitous media coverage. The ambivalence that many people still have about Jackson‟s legacy 

hinges on these omissions, and it for that reason that retracing the steps of the media-led immolation of 

Jackson‟s name and reputation remains an important task.  
 

It would, of course, be both ridiculous and naïve to have expected journalists, editors, and TV networks to 

have ignored the commercial news „value‟ of the accusations Jackson faced from 1993 onwards. But in 

charting the negative narrative pursued by an entire industry, it can be clearly seen that the media‟s 

behavior as a whole – and in particular, that of certain individuals within it – went way beyond acceptable 

standards for any profession. The highly effective „monsterdom‟ of Michael Jackson was both deliberate 

and systematic. But in examining its construction, it is possible we may come to understand how a myth 

was built. 
 

Most people think they know Jackson‟s life-story. 

 

Boy accuses Jackson in 1993, Jackson goes missing, 

comes back and cries on TV, Jackson pays boy off. 

Jackson gets weirder and whiter, dangles baby off 

balcony, appears in a documentary with disastrous 

results, stands trial in 2005 – then „gets off‟ because 

he‟s a celebrity.  

 

But these are just captured media moments. Simplistic 

reductions of events that not only impacted the life of 

Jackson, but many others too. Undoubtedly the biggest 

story of 2009, current interest in Jackson remains 

exponential. But for many, the biggest question is not 

how Jackson died – but how he lived? Put bluntly, did 

he do it? Did he molest young boys? Or is this still 

prevalent perception of Jackson, as British journalist, 

Charles Thomson contends,  “a character assassination 

on a scale we‟ve never seen before? ” 

 

While most reasonable people are prepared to accept that huge suspensions of belief were required to 

swallow Tom Sneddon‟s 2005 gambit; when asked how they feel about Michael Jackson, they will 

invariably say – „well, it all comes back to 1993 doesn‟t it?‟ Confidently, they will recite three „facts‟ and 

tell you these are the reasons why they „know‟ Jackson was guilty.  

 



 

 
 

 

Firstly, that Jordan Chandler accused Jackson of molesting him. Secondly, that Jordan accurately 

described Jackson‟s genitalia, and lastly, that Jackson paid Jordan off to buy his silence. So far, so 

incorrect.  

 

For contrary to what most people believe, these three „facts,‟ are in reality – myths. Myths, which for 

years have been regurgitated, promoted and assimilated into the public consciousness, much like the 

Richard Gere-gerbil story or the leave-a-tooth-overnight-in-coca-cola fable. So how did these myths 

become part of our everyday landscape, and who or what is keeping them alive?  

 

In 1993, and since: the context of the ferocious custody battle between Jordan Chandler‟s parents, the use 

of a controversial drug to extract an accusation from a child, overwhelming evidence to suggest Jordan‟s 

father, Evan Chandler, planned and successfully managed to extort Jackson aided by unscrupulous 

lawyers manipulating the no-win situation of a molestation accusation, and the real reasons why the 

financial settlement was paid – were given little to no meaningful attention by the media.  

 

Once lit, the biggest story of the early 90‟s was fanned into a fire by specific media outlets, tabloid 

brokers, and television journalists using compromised sources, all of which obscured crucial facts from 

the American public. The reasons are obvious enough.  

 

An industry that needs a fast turnover of fresh news to shift copy and attract audiences is not motivated to 

„slow‟ a news story down. The speed at which a story develops creates its own momentum, regenerating 

itself in the process. For headlines to have their day, something has to give, and in 1993 – it was Michael 

Jackson.  
 

In the last two decades, the advent of satellite news gathering (SNG) changed the face of the television 

news industry. Satellite news vehicles could drive to the scene of major stories anywhere and transmit on-

site. When the allegations against Jackson first broke on a local LA news station, few could have guessed 

that Jackson, at the time a much loved artist and known advocate of children's‟ welfare, would so quickly 

become „first blood‟ for the radical new era of 24-hour „rolling‟ news reporting. 

 

For America, the first hint of the media saturation that was to come began on August 23, 1993. KNBC-

TV, broke the news that Neverland had been raided in its early evening news slot. They had been tipped 

off the day before by Don Ray, a freelance reporter living in Burbank at the time, after he himself had 

been called by a source in the early hours the day before. Ray, describing the media tsunami that followed 

said, “ [he] watched this story go away like a freight train.” Indeed it did.  
 

The Jackson coverage would make the hot story de jour – the revelations of Heidi „Hollywood Madam‟ 

Fleiss‟s black book – pale in comparison. In her 1994 article „Was Michael Jackson Framed: The untold 

story’ journalist Mary A. Fischer wrote, “within 24 hours, Jackson was the lead story on seventy-three TV 

news broadcasts in the Los Angeles area alone and was on the front page of every British newspaper.”  

 

One of those front pages belonged to Caroline Graham, back then a journalist at the Rupert Murdoch 

owned British tabloid, The Sun. After an early tip-off, Graham, convinced her editor to hold the front 

page. The Sun‟s morning edition ran with „Jacko Child Abuse Probe „ as its headline story on August 23. 

The rest of Fleet Street jumped on the scandal a day later. 

 

The pace of events would avalanche, however, as a direct result of the leak of a confidential document to 

an American TV reporter at Hard Copy – a syndicated tabloid news television show, and its sale within 

hours to Splash News Service, an LA based agency that operated as a de facto „clearing house‟ for tabloid 

news stories.  

 

A go-between for the anonymous source of the leak met Hard Copy reporter Diane Dimond and her 

producer Steve Doran, in the early evening of August 23 at an Italian restaurant in Santa Monica. They 

would leave that meeting with an illegally obtained copy of a report detailing the accusations made by 



 

 
 

 

Jordan Chandler and his father Evan Chandler (now deceased,) in an interview with the LA Department 

of Children and Family Services (DCFS.) Hard Copy insisted it did not pay for the report.  

 

Aware of the impending leak, Jackson‟s security adviser at the time – Anthony Pellicano, in an attempt to 

beat the press at their own game, held an impromptu press conference on August 23, and another on 

August 24. Telling reporters that the police investigation involved claims of child abuse, and that the 

accusations were the result of an “extortion gone awry, ” Pellicano‟s disclosures sent an already bated   

media into barely controlled hysteria.  

 

At a time when the police were officially “not disclosing” any information, the threat of the DCFS leak 

had already claimed its first consequence. It would compel Pellicano to pre-empt the leak, thus revealing 

the nature of a police investigation that had barely begun to gather evidence. Journalist, Allan Hall, then 

based at The Mirror – a British tabloid, recalled the media‟s excitement at the time, “ you had a sense that 

people were flying in from all over the world.” Such was the media appetite for Jackson news that within 

48 hours literally hundreds of journalists descended on the City of Angels.  

 

The explosion in ratings across the media that the release of descriptions of graphic, unproven allegations 

against Jackson generated, would make TV networks and editors more willing to pay for information 

from compromised sources and tabloid brokers. This practice of using paid „witnesses‟ would directly 

affect the direction and substance of the criminal investigation against Jackson, and later significantly 

influence the decision to pay a financial settlement to the Chandlers.     
 

The decision by TV executives, producers, newspaper editors and reporters to use an illegally obtained 

document to broadcast incendiary accusations into the public domain, represents the critical point at 

which the media essentially „entered‟ the state‟s investigation. Nothing had been established, no charges 

had been made. But yet headlines went around the world linking Jackson‟s name to something that even 

the suggestion of – destroys.  
 

On August 25, Dimond, with an overtly „he‟s guilty‟ slant, told an audience of approximately 6.1 million 

(Nielsen figures), that the report Hard Copy had “ exclusively ”obtained was “extremely graphic and 

detailed…right down to the sexual act.” Splash News, busy fielding offers from LA to Tel Aviv at $750 a 

time, ensured that the next day every television screen in America tuning in to either NBC, ABC, or CBS, 

would have seen the words written by the social worker who conducted Jordan‟s interview, “while laying 

next to each other in bed, Mr Jackson put his hand under [the child's] shorts,” flashing up on their screens.  

 

In those first early days, the real damage to Jackson came not from the police investigation, but from the 

media roar created by 24-hour rotation of the same allegations, the same sound bites, and the same 

uninformed analysis. This roar, would allocate air-time only to the most lurid of details. The broadcasting 

of the DCFS report on prime-time television, as well as accelerating the pace of the Jackson story, also 

clearly directed the public to form an opinion based only on an accusation – not proven fact.  

 

The facts were these:  

 

Jordan Chandler, the child at the centre of the allegations, whose family first befriended Jackson in May 

1992, repeatedly denied being molested by Jackson until he was removed from the custody of his mother, 

June Chandler. Up until August 1993, the only person accusing Jackson of anything, was his father – 

Evan Chandler. 

 

The relationship between Jordan‟s divorced parents, already fractious, deteriorated rapidly when Evan‟s 

attempts to convince Jackson to buy him a house failed. It was only after this rejection that Evan first 

raised the issue of molestation. And it was only when Jordan was under the physical control of Evan – a 

man who would seriously assault his own son in 2006, that Jordan would accuse Jackson. 

 



 

 
 

 

Evan, a dentist, who at one point only narrowly avoided losing his license after the Board of Dental 

Examiner‟s found his work revealed “gross inefficiency,” aspired to a career as a scriptwriter. At the time, 

owing his ex-wife $ 68,000 in child support, Evan had previously shown little interest in his son, until he 

became aware of Jackson‟s friendship with Jordan. In 1994, Mary A. Fischer quoted Dave Schwartz, 

Jordan‟s step-father, as saying he believed Evan‟s reasons for insisting Jackson had molested his son, 

were because [Evan] “wants money.”  

 

June Chandler, until told by the police in late August ‟93 that Jackson „fit the profile of a pedophile,‟ 

repeatedly stated that she did not believe Evan‟s accusations. Her lawyer at the time, Michael Freeman, 

would tell Frontline in November 1993 (aired February ‟94) that June „changed‟ her mind when she 

became afraid she would be prosecuted for parental neglect.  

 

The existence of considerable collateral evidence, in the form of tape recordings Schwartz secretly made 

of conversations between him and Evan between June and July 1993, as well as eye-witness statements; 

support the view that it was when Evan engaged the services of Barry Rothman – a Los Angeles lawyer 

with a savage reputation and code violations from the California State Bar against his name, that Evan 

actualized his plan to extort Jackson. 

 

On July 11, Jackson‟s lawyer, Bertram Fields, in an effort to head off the lawsuit he had seen coming 

when Jackson first told him that Evan was demanding a meeting with him back in June, agreed to Evan 

and Rothman‟s demand that Jordan be allowed to stay with Evan for one week. Jordan would never return 

to his mother‟s custody. Crucially, it was in the period that followed this transfer, that Jordan‟s accusation  

materialized. 
 

From July 12 through to August, documental evidence suggests that procedural steps were put in place by 

Rothman to secure Evan‟s custody of Jordan, and to ensure that continued.  

 

On July 15, Rothman presented a hypothetical abuse scenario to Mathias Abrams, a psychiatrist who, 

without meeting either Evan or Jordan, supplied Rothman with a written statement that, “events as 

presented above provide the basis for the conclusion that reasonable suspicion would exist that sexual 

abuse may have occurred.” If evidence were needed of premeditation by Evan Chandler and Rothman to 

allege molestation, for many, this would perhaps be it.  

 

The use of the drug Sodium Amytal on Jordan during apparently necessary dental work by Evan and an 

attendant anesthesiologist, Mark Torbiner, would be the turning point. Jordan would subsequently tell 

child psychologist Richard Gardner (now deceased) from the Los Angeles Sexually Exploited Child Unit 

that when he “woke up” after this surgery, he remembered being asked if  “anything had ever happened 

between [him] and Michael.” Jordan, still under the influence of the drug, would reply that it had. Evan 

Chandler would later claim that this was the moment when Jordan first admitted that Jackson had touched 

his penis.  

 

From August 4 to August 16, Evan and Rothman initiated the negotiations with Pellicano. They 

demanded a sum of $ 20 million, to be paid in five installments by Jackson. In those meetings, it was 

made clear by Evan and Rothman that this money would „persuade‟ Evan from going ahead with his 

threat to make his accusations about Jackson public. By August 13, these negotiations had irretrievably 

broken down.  

 

On August 16, June Chandler, realizing Evan intended to keep Jordan indefinitely, authorized her 

attorney, Freeman, to apply to the court for the return of Jordan to her custody. Freeman informed 

Rothman that this order would be applied for the next morning. Rothman immediately informed his 

client, Evan.  
 

The next day, August 17, Evan took his son Jordan to Mathias Abrams, the psychiatrist Rothman had 

already primed for exactly this turn of events. Jordan repeated the molestation story. Mathias, required by 



 

 
 

 

California law to report such an accusation to the authorities, did so – as Evan and Rothman would have 

known he would.  

 

The dangers inherent in the use of Sodium Amytal are well documented. Suffice it to say, no other 

dentists or psychiatrists at the time in 1993 – or indeed now, recommend its use on a child, in the course 

of dentistry, or as an adequate basis on which any accusation made while „under‟ such a drug should ever 

be upheld as legally or ethically authentic.  

 

Evan, himself, corroborated that he sanctioned the administering of the drug to Jordan, when interviewed  

by a reporter from LA‟s KCBS-TV on May 3, 1994. The news report quoted Evan saying he had, “used 

the drug on his son,” adding that, “the dentist claimed he did so only to pull his son‟s tooth and that while 

under the drug‟s influence, the boy came out with allegations.”  

 

Despite, unsubstantiated claims circulating on the Internet that investigative journalist, Mary A. Fischer, 

no longer stands by her 1994 GQ article on Jackson, this is not the case. As recently as December 1, 

2003, in an interview with Greta Van Susteren on Fox News’s – On The Record, Fischer restated her 1994 

findings about Sodium Amytal, saying: “It‟s a powerful psychiatric drug which, when under the influence 

of, a person is highly suggestible. And that drug was given to the boy by the father of the boy and the 

father's friend who was a dental anesthesiologist The dental anesthesiologist gave the boy the drug in a 

dentist's office.”  

 

But perhaps the single most important detail that reveals extortion was at the heart of 1993, is the most 

obvious one. Before the allegations went public, and while the negotiations for a financial settlement that 

Evan initiated were still progressing, the easiest thing for Jackson to have done would have been to 

simply pay Evan what he wanted.  

 

Jackson did not do this.  

 

Fischer, speaking on a PBS 

documentary in 1994 observed, “ They 

couldn‟t reach any kind of mutual 

agreement, but had they been able to, 

the interesting thing about it [is], this 

case would have never gone beyond 

this room.”  

 

This simple fact was apparently lost on 

the journalists, networks, TV pundits, 

and general public in 1993. Back then, 

no-one challenged the absurdity of the 

premise that a father in an apparently 

criminal situation where he suspected that his son had been molested, had sought the advice of a 

notoriously ruthless civil lawyer, instead of simply going to the police.  
 

Given that Pellicano widely distributed the illicit recordings of Evan and Schwartz‟s conversations to the 

press and CBS – who rushed out the first exclusive coverage of the tapes, a snapshot of the headlines 

surfacing just days after the allegations first broke, reveals where the media intended to stand on the 

question of Jackson‟s innocence.  
 

„Peter Pan or Pervert?‟ asked both the New York Post and The Sun in Britain, within days of the story 

breaking. „Michael Jackson: A Curtain Closes‟ opined another. Britain‟s The Mirror kept it simple and 

punned one of Jackson‟s past hits with „He’s Bad’, while The Sun ran with „Jackson Used Me As A Sex 

Toy,‟ and The Washington Post  with „Malice In Wonderland.‟ Even the serious publications stepped into 



 

 
 

 

the fray. Notably Newsweek’s 1993 cover, „Is he Dangerous or Just Off The Wall?‟ and Time’s - „Michael 

Jackson: The End of Innocence?‟ – would take the debate beyond just the tabloids‟ walls.  

 

Despite the headlines; a little over a month after the allegations had broken, a concerted campaign of 

damage-control consisting of press conferences with Pellicano showcasing Wade Robson and Brett 

Barnes as examples of Jackson‟s „healthy‟ relationships with children, expressions of unity from 

Jackson‟s own family, and playbacks of Evan‟s voice threatening that – if a “certain plan” was not 

followed, “it will be a massacre if I don‟t get what I want ” to assembled press scrums – had resulted in a 

degree of softening towards Jackson in the publics mind.  

 

Opinion polls at the time compiled by A Current Affair, Entertainment Weekly and the National Enquirer, 

suggested well over 70% of Jackson‟s target audience – teens and females, did not believe the allegations.   

It was at this point, however, just when the extortion component of the story was beginning to take hold 

as a viable reason for the allegations, that the media found a way to reignite a story that was in danger of 

resolving itself. In the absence of any personal statement from Jackson ( legally obligated to fulfill the 

third leg of his Dangerous tour,) the momentary „gain‟ generated by the release of the tapes – would be 

short-lived. 

 

Billed at the time as „explosive new revelations,‟ the media successfully re-catalysed the Jackson story by 

offering huge amounts of money for stories from a line-up of flexible „witnesses.‟ Indeed, media outlets 

competed for these stories, driving up the price and the „graphic‟ quotient in the process. The first of these 

„witnesses‟, would be Stella and Phillipe Lemarque, former chefs at Neverland.  

 

Using Hollywood investigator and well known tabloid broker, Paul Barresi (known to occasionally use 

firearms during negotiations,) the Lemarques attempted to sell their account of Jackson „abusing‟ the 

child actor Macaulay Culkin to anyone waving a checkbook. Their story was eventually sold first to The 

Mirror for an unspecified amount, headlining with „Jacko’s New Home Alone Slur,‟ then to The Globe for 

$15,000 who ran with Peter Pan or Pervert: We caught Jackson Abusing Child Star.‟  

 

Lemarque, who alleged that Jackson‟s technique was to „get‟ children so overstimulated that they barely 

noticed what Jackson was „doing‟ to them – when subsequently cross-examined in 2005 by Jackson‟s 

lead lawyer, Thomas Mesereau – would admit that Barresi advised him that saying Jackson‟s hand was 

„inside‟ Culkin‟s shorts instead of „outside,‟ would significantly raise the asking price they could sell their 

story for. Indeed, writer Maureen Orth in her 1994 article „Nightmare in Neverland,‟ wrote that Barresi 

actually showed her two written versions of the Lemarques „story,‟ clearly revealing the relationship 

between the fee and their content.  

 

In ‟93, after the Lemarque story broke, Culkin publicly denied he had been molested by Jackson. But the 

press gave virtually ignored this, some even suggesting Culkin‟s denial was an attempt to save his career.    

In 2005, Culkin – who interestingly, was not called by the prosecution as a witness even though under the 

prosecution‟s own „prior acts‟ criteria he qualified as one of the „victims‟ – insisted on testifying after Mr 

Lemarque‟s testimony. Under oath, Culkin adamantly denied any such incident occurred and denounced 

the charges against Jackson as  “absolutely ridiculous.” It has since emerged that in 1997, Lemarque set 

up and ran a hardcore website called „Virtual Sin,‟ which has since folded. 

 

However, back in „93, without the benefit of hindsight to evaluate the Lemarques‟s credibility, their story 

would add considerable fuel to an already blazing fire. The pressure on Jackson, increased simply because 

the media were willing to pay the price the Lemarques demanded.  

 

The Lemarques „revelations‟ would be swiftly followed by two former housekeepers from the 

Philippines,  the Quindoys. Three days after the first news of the allegations, ABC would send a reporter 

to Manila to hear their „eye-witness‟ account. And once again, the media would pay for the privilege. 

Meanwhile, Diane Dimond at Hard Copy was also keen to speak to the Quindoys. The bidding was about 

to begin. 



 

 
 

 

 

The fees asked for by „witnesses‟ and paid by the media would come to thousands, so great was the 

demand and commercial value of „fresh‟ news in the Jackson story. As Paul Barresi would tell Frontline 

in 1993, “ someone just has to have a story, a half-truth, and you mix with it with a little venom, then you 

have a tabloid story.”  
 

British journalist, Allan Hall, who in 1991-92 was writing a Jackson story for The Sun, interviewed the 

Quindoys. In his interview with the couple, Hall recalled the Quindoys giving a glowing account of their 

ex-employer, saying, “ they didn‟t have a bad word to say about the guy. Not one bad thing.” American 

talk show host and journalist, Geraldo Rivera, also had the Quindoys on as guests in 1992 for a show 

titled „Now It Can Be Told.‟ Similarly, Rivera remembered the Quindoys as having only innocuous tales 

from Neverland to tell.  
 

It appears it was only when the Quindoys no longer worked at Neverland, and after the allegations against 

Jackson became public, that they would „remember‟ their time at Neverland differently. In the end, the 

Quindoys sold their „confession‟ to the News of the World in Britain, who ran the story without paying 

them. The Quindoys would later give as their „reason‟ for not initially going to the police with their 

claims, and instead selling their story to the tabloids as, “ we were only witnesses, we were not victims.”  
 

It is worth noting that in his native country, Mark Quindoy, was and still is, a qualified lawyer. This 

makes the likelihood that Mr Quindoy would not understand the immateriality – as far as giving evidence 

to the police, of the difference between being a „witness‟ or a „victim‟ – unlikely. It should also be noted 

that when interviewed by police investigators in 1993 as part of the criminal investigation of Jackson, 

both the Lemarques and the Quindoys would be dismissed as credible witnesses by investigators due to 

their inconsistent testimony and potential to be indicted for perjury. 

 

But this is retrospective. From the public‟s perspective, all they saw was a growing body-count of people 

swearing on camera that Jackson was a child molester. These stories would have a palpable effect on the 

perception of Jackson as guilty. Unaware of the movement of money behind the scenes that was making 

these seemingly endless testimonials possible, in the court of public opinion, real damage was being done 

to Jackson – while ratings soared. 

 

With little news coming out of the District Attorney‟s office, bigger finder‟s fees were offered and  

solicitations were made to handlers and tabloid brokers to find new „witnesses‟ for shows like Hard Copy, 

Geraldo, A Current Affair, Inside Edition, Eye To Eye, Prime Time Live, and Day one. They would not 

have long to wait. 
 

When interviewed in November ‟93 for a PBS documentary that was to be an expose about the increase 

of tabloid content in mainstream news reporting, Diane Dimond, would tell Frontline that regarding the 

issue of paying for stories about Jackson, Hard Copy – unlike other TV shows were, “absolutely pristine 

on this, we paid no money.” This statement was false. 

 

When five ex-employees surfaced in early December ‟93 with their claims that they had seen Jackson 

molesting children, a Hard Copy contract revealed that a fee of between $100,000–$150,000 was 

negotiated for their appearance on the show. Spoilers for the show advertised the bodyguard‟s scoop as - 

„They heard it all, they saw it all, they know it all.‟ 

 

Dimond, notably, when interviewed in 2005 after Jackson‟s acquittal said, “ I defy any of these people 

that say I‟m pro-prosecution to point out one program where I don‟t give both sides. I‟ve never said he‟s 

[Jackson] a pedophile I‟ve never said he„s guilty.” 

 

On December 1, Dimond, an experienced reporter, who knows how to imply with the best of them, began 

the Hard Copy show with an introduction that could have left no-one in any doubt as to what she 

believed. Telling the audience that the bodyguards had been fired because “ they knew too much about 



 

 
 

 

Michael Jackson‟s strange relationship with boys,” the interview soon veered into familiar territory with a 

bodyguards recounting a story about photographs they were “ told to destroy.” Quite why the bodyguards 

would have been told to “destroy” photographs during their time of employment which ended in 1992, 

when the allegations against Jackson only arose in 1993, was strangely never addressed by Dimond.    

 

In reality, Dimond‟s on-air statement, broadcast to millions, as the reason why the bodyguards had been 

fired from Neverland – was completely false. The bodyguards had, in fact, been fired for theft. A few 

months after their Hard Copy interview, each of the ex-employees in their pre-trial depositions given as 

part of their „wrongful termination‟ suit against Jackson, would each admit that they had never seen 

Jackson abuse any children. Those transcripts are a matter of public record.  
 

In Jackson‟s 2005 trial, Ralph Chacon – one of the five ex-employees, when cross-examined by Thomas 

Mesereau, would confirm that in 1992 he had been fired for stealing goods from Jackson‟s home. He 

would also say that he was advised to sell his story to the tabloids by the lawyer who handled his 1994/5 

„wrongful termination‟ suit against Jackson. 
 

Under oath in 2005, Ralph Chacon would also admit to meeting up with Tom Sneddon (the District 

Attorney for Santa Barbara at the time) – in the week before he testified, to give Mr Sneddon “more 

information” about what happened in 1993. Yet, in 2005, Mesereau had to press Chacon to „remember‟ 

that he had drafted his 1994 affidavit for his civil suit against Jackson in the presence of his lawyer.  

 

Adrian McManus, one of the other ex-employees who sued Jackson in „94, when called to testify in the 

2005 trial, would attempt to retract the statement she had made in her sworn deposition as part of the 

„wrongful termination‟ suit against Jackson. In that statement, McManus stated that she had not seen 

Jackson touch Macaulay Culkin inappropriately. Under oath in 2005, when questioned directly by 

Mesereau as to why she now sought to change her original statement, McManus somewhat 

disingenuously replied, “I didn‟t tell the truth.” 
 

Kassim Abdool, another guard fired for stealing Jackson‟s property, could not corroborate any instances 

of molestation when questioned by Jackson‟s defense lawyers in the 2005 trial.  

 

Morris Williams, also involved in the „wrongful termination‟ suit against Jackson, when questioned in 

that case in 1994 by one of Jackson‟s lawyers, admitted under oath that he had never witnessed any abuse 

personally. When asked why he had formed a view that Jackson was an abuser, Williams truthfully 

replied  “..from what I‟ve been hearing in the media.” 

 

All of these ex-employees would lose their wrongful termination suit against Jackson in July 1995, and 

would be ordered to pay a total of just over $1.4 million between them in damages to Jackson. At least 

two of the five plaintiffs declared bankruptcy, thus avoiding payment. But back in ‟93, without the benefit 

of hindsight, the effect of  these „confessions‟ on Jackson‟s name and reputation – was incalculable.   

   
On December 15, Jackson‟s reputation would suffer another serious body-blow when Hard Copy aired 

another ex-employee‟s reminiscences of „abuse.‟ Trailed as „The Bedroom Maid’s Painful Secrets,‟ 

Dimond would again state that this story had not been paid for. That statement was false.  

  

Trailered provocatively with clips of the maid saying she has seen Jackson in a bathtub with a young boy, 

Blanca Francia‟s appearance on Hard Copy garnered the ex-maid $ 20,000. As far as executives at Hard 

Copy were concerned though, it was money well spent. Hard Copy’s exclusive with Francia trounced 

rival show A Current Affair in the ratings.  
 

Before an audience of millions, Francia told Dimond she had seen Jackson showering and frolicking 

naked in a jacuzzi with young boys at Neverland. Francia also said she saw Jackson behaving  

inappropriately with her son, Jason. Tabloid reaction to the show was damning. The News of The World’s 



 

 
 

 

headline „I Saw Jackson Do It! ‟ and the LA Times‟s one-liner „Maid Tells of Nude Jackson, Boys,‟ 

typical of how Francia‟s story played in the press.  

 

Dimond, who according to the quotes displayed on her current website, identifies with the moniker of 

„renaissance broadcaster,‟ when asked in a 2003 interview about the importance of verifying a source‟s 

claims said,  “every good investigative journalist will tell you that what a single source says is never 

enough. You take information from the source, of course, but then you must confirm it in other ways 

before making it public.” Back in „93, however, it seems such confirmation was unnecessary.  

 

If Dimond had verified Francia‟s claims she would have discovered at least two things. Firstly, that the 

maid‟s claim that she had left her job because she was so “disgusted ” was considerably wide of the  

mark. Blanca, had in fact been fired in 1991. And if Dimond had verified (as any journalist should, 

especially when something as serious as molestation is alleged,) Francia‟s accusations with the boy 

Francia said she saw Jackson with, she would have found out Francia‟s claims were baseless. The young 

boy Francia claimed she had seen Jackson showering with, was Wade Robson. 

 

Excerpt from court transcript: People v Jackson 2005. 

 

T. Mesereau :  “ Mr Robson, did Michael Jackson ever molest you at any time? ” 

 

W. Robson   :  “ Absolutely not. ”  

 

Robson categorically denied ever showering with Jackson. When asked to describe a typical day at 

Neverland, Robson said he and Jackson and any other child that happened to be there, would play video 

games, watch movies, talk, eat, and sometimes have pillow fights. In 2005, under cross-examination by 

state prosecutor Zonen, Robson adamantly replied, “ I‟m telling you, nothing happened.” 
 

When Francia was questioned while giving her sworn deposition before a grand jury in 1993/4 as part of 

the criminal investigation of Jackson, she would admit she had never seen Jackson showering naked with 

a young boy, or seen him naked in a jacuzzi with young boys at Neverland. Stating that when she had 

observed Jackson playing water games with children he always had swimming trunks on, Francia‟s 

statements before a grand jury in November and December ‟93, would substantially undermine the 

sensational story she had told Dimond in the Hard Copy interview.  
 

Years later, when questioned by Mesereau in the 2005 trial, Francia would admit that she had embellished 

her story for Hard Copy. She would also admit that she had sold her story to the National Enquirer. 

Francia‟s son – Jason, when cross-examined by Mesereau in 2005, would claim not to remember a 

statement he made in his grand jury deposition in late „93/4 about being pressured by police investigators 

when they interviewed him. His statement, “ they made me come up with stuff. They kept pushing. I 

wanted to hit them in the head,” is evidenced in the transcripts of the grand jury proceedings. Jason 

Francia‟s testimony in Jackson‟s trial would later prove to be underwhelming.  
 

British journalist, Charles Thomson, in „One of the Most Shameful Episodes In Journalistic History,‟ 

writes,   

 

“ the fourth „victim,‟ Jason Francia, took the stand and claimed that when he was a child, Jackson had 

molested him on three separate occasions. Pushed for details of the „molestation,‟ he said Jackson had 

tickled him three times outside his clothes and that he‟d needed years of therapy to get over it.”  

 

Thomson makes the point [that,]  “although Jason Francia claimed that the acts of molestation occurred in 

1990, he didn‟t report them until after the media storm over Chandler‟s claims, at which point his mother, 

Neverland maid Blanca Francia, promptly extracted $ 20,000 from Hard Copy….and $ 2.4 million in a 

settlement from Jackson. ”  
 



 

 
 

 

http://www.huffingtonpost.com/charles-thomson/one-of-the-most-shameful_b_610258.html 

 

Two years later, it would be revealed that Blanca Francia‟s relationship with the tabloid press was far 

more involved than anyone could have imagined. Courted by the National Enquirer as soon as she came 

forward, it seems the unusual step was taken to enable an Enquirer reporter to actually „sit in‟ on the 

interviews police officers conducted with Francia.  

 

On January 26, 1995, journalist George Rush reported in a New York Daily News article tactfully titled – 

„Boy, Oh Boy, Jackson Report Maid-To-Order For Fleet Street,‟ – that the British newspaper Today had 

published a story reporting that it had been discovered that Blanca Francia had used a  National Enquirer 

reporter, Lydia Encinas, as her translator when she was interviewed by police in 1993/4 as part of the 

criminal investigation of Jackson.  

 

Paul Barresi, tabloid broker and 

investigator – after listening to a 

series of illicitly taped 

conversations recorded by reporter 

Jim Mitteager (now deceased) and 

left to Barresi when Mitteager died 

– discovered that an Enquirer 

reporter, Lydia Encinas, had helped 

to transcribe Francia‟s interview 

statements with the police in 1993. 

Back then, the Enquirer, were 

actively offering substantial 

incentives to anyone with a 

„molestation‟ story to sell on 

Jackson – all sanctioned by the 

Enquirer’s then editor, David Perel.  

 

In addition, the Enquirer, as well as 

paying an undisclosed sum of 

money to Francia for her story with 

Encinas, were also effectively „shadowing‟ her in order to stay close to the Jackson investigation. It is not 

known whether or not police investigators knew Encinas was a tabloid reporter, but as many of police‟s 

„leads‟ in the Jackson investigation were tabloid-led, it is unlikely this revelation would have prevented 

them from using Francia to advance the case.  
 

On April 4, 2005, journalist, Michelle Caruso, then working at the Daily News, reported in a piece about 

the upcoming „prior acts‟ testimonies in Jackson‟s 2005 trial, that the „Mitteager Tapes‟ included sessions 

with then Enquirer editor – David Perel, telling Mitteager on March 23, 1994, that: “ the reason why 

Lydia Encinas is involved is because she speaks Spanish and she‟s got a good relationship with Blanca.” 

On the tape, Perel would go on to say that Francia‟s grasp of  English was “sixth grade level ” at best.  

 

Caruso tracked down the Los Angeles Detective, Russ Birchim, who had interviewed Francia in 1993, to 

verify the story. Caruso reported that Birchim told her, “ Lydia Encinas was not the translator. But I did 

meet with her in Los Angeles.” Caruso also noted, that when asked to explain why, in the course of a 

criminal investigation, he had met up with a National Enquirer reporter in the first place – Birchim 

refused to elaborate. 

 

Caruso concluded. “ By opening the door to this story, District Attorney Tom Sneddon may bite off more 

than he can chew. The maid, her payment from Hard Copy and the resulting lawsuits are less about 

Jackson than about the greed and ambition that surround him. In unraveling the mysteries of Jackson‟s 

„prior acts,‟ Sneddon could leave room for Thomas Mesereau to openly investigate the connections 

http://www.huffingtonpost.com/charles-thomson/one-of-the-most-shameful_b_610258.html


 

 
 

 

among all these people. And that would make a much more interesting story than almost anything we‟ve 

heard so far. ” 
 

Such was the „credibility‟ of the „witnesses‟ that the executives at Hard Copy and other media outlets 

paid thousands for. At the time, however, the cumulative effect of this never-ending assembly line of 

people prepared to publicly accuse Jackson of molesting children – was catastrophic. In the vacuum 

created by Jackson‟s absence, these accusers were the voices that dominated the headlines, radio debates, 

and TV talk shows.  

 

In homes and offices across America, Jackson – still being treated for stress / pain-related, prescription-

drug addiction in a British clinic – was losing the media war. The fact that these „witnesses‟ only came 

forward when money was offered to them, lost on a public being force-fed the distortions of the industry 

that was creating and exploiting them.  

 

When the Jackson story broke, the Enquirer, more resourced than all the other tabloid publications in the 

market, threw everything it had at it – reporters, editors, investigators and a network of informants. The 

Enquirer would score early. Joining the dots from an old story they had previously run – „Jacko’s New 

Adopted Family,‟ together with LA property records, Enquirer investigators would track the Chandlers 

down to Brentwood the old-fashioned way, working the leads.  

 

The Jackson scandal did very well for the Enquirer, who for the next six months after the Jackson story 

broke would feature Jackson on no less than twelve covers. This, perhaps explains the astonishing detour 

from traditional investigative reporting they would attempt in December 1993. Roger Friedman, resident 

columnist at Fox 411, revealed to Matt Drudge in an interview on the Drudge Report in April 2005, the 

extreme lengths the Enquirer had been prepared to go to for the sake of a story. According to Friedman, 

while Jackson was fighting for his health and sanity, and his lawyers were fighting for his name – the 

Enquirer were preparing to take the gloves off.  

 

Keen to scoop the next instalment in the ever-unfolding Jackson story, „feelers‟ were put out by the 

Enquirer to find young boys known to have spent time with Jackson. Reporter, Jim Mitteager, duly found 

the Newt boys – Robert and Ronald Newt Jr. (now deceased.) Both aspiring musicians, the boys had 

„hung out‟ with Jackson and his family circa 1985 when Jackson still lived at the Jackson family home in 

Encino. Mitteager, with the backing of David Perel, approached the boys father – Ronald Newt Sr, a San 

Francisco „character‟ with a colorful past that included both film-making and „pimping,‟ and tried to 

negotiate a contract worth $ 200,000, whereby the Newt boys would publicly accuse Jackson of molesting 

them.  

 

A contract was drawn up between the Enquirer and Newt Sr, and Robert Newt even once accompanied 

his father to meet Mitteager at The Marriot hotel in San Francisco. Robert Newt, in an on-record 

interview with Roger Friedman, recalled how Mitteager matter-of-factly explained to him how things 

might proceed. Telling Robert Newt that he “might have to go on Oprah,” Mitteager, casually added that 

Robert should say Jackson “ touched [his] butt.” At the supreme last minute, Ronald Newt Sr, pulled out 

of the deal, inking the contract with the words “No good sucker.” His precise reasons are unknown. But 

perhaps even to an old „entrepreneur‟ like Newt Sr, the kind of arrangement that exploited his children‟s 

innocence was not worth the contract it was written on.  

 

Evidenced by a contract with David Perel‟s signature on it, Mitteager also taped one of the meetings with 

the Newts. The „Mitteager Tapes,‟ far from being an urban legend, have been listened to by successive 

journalists and editors over the years. What is perhaps most disturbing about Friedman‟s account of this 

essentially attempted entrapment by a powerful tabloid, is how clearly it illustrates the real malignancy 

that exists in an industry that once aspired to be so much more. As Steven Moore, wrote in a November 

1993 article in The Guardian, „ The Michael Jackson Scandal has become a Media Orgy ‟– “ it is 

unfortunate that the press, which was supposed to ensure basic freedoms, is in danger of becoming the 

instrument that takes them away.”  



 

 
 

 

 

Throughout the fall of ‟93, further anguish for Jackson would come from within his own family. His 

sister, Latoya, at the time, estranged from her family – who disapproved of her posing for Playboy and 

her marriage to Jack Gordon, (a man with a criminal past and a penchant for violence against women) – 

appeared on US Today and Howard Stern‟s radio show, saying that she “hoped” the accusations against 

her brother were not true. Although immediately denounced by the rest of the Jackson family, the press 

seized on the ambivalence of her statements, which on December 8, would become definite accusations.  
 

In late August, Jackson‟s lawyers filed extortion charges against Evan Chandler and Barry Rothman. By 

default, this forced Evan Chandler to find a new lawyer, as continued representation by someone who was 

now a co-defendant would have been a conflict of interest. A combative, Philadelphian – Gloria Allred, 

stepped into the breach. Signing on as the Chandlers‟ new lawyer on August 31, Allred held a boisterous 

press conference on September 2, where she spoke unnecessarily graphically about the details of the 

alleged molestation. This press conference was, naturally, broadcast around the world.  

 

Telling the press, “ my client wants to have his day in court,” Allred declared, “[Jordan] is ready, he is 

willing, he is able to testify.” Sources close to Chandler at the time, reported that Allred and Chandler 

clashed as personalities, and there is some evidence that they differed fundamentally about how to 

approach the case – and the press. As a result, within days of the conference Allred would receive a letter 

from Chandler‟s new lawyer – Larry Feldman, threatening Allred with State Bar penalties if she did not 

immediately resign from the case. Effectively shut out, Allred resigned that same week.  

 

For Jackson‟s lawyers, though, this change of personnel meant they were soon contending with a new 

crisis – a civil suit against Jackson for $ 30 million filed on September 14, 1993, by the formidable 

Feldman. This civil suit, described by Mary A. Fischer in 1994 as “ the beginning of the end,” would in 

many ways prove to be just that.  

 

Misreported at the time, the reasons for the settlement have been completely misunderstood for years by 

not only the American public, but observers in general. Understandably, the biggest issue most people  

can‟t get past when judging the events of „93, is why Jackson chose to pay the Chandlers a substantial 

financial settlement instead of fighting the civil case in court. The assumption is that Jackson was afraid 

of what the boy would say. This assumption, widely held to this day – is profoundly incorrect. The 

reasons behind the decision to settle were many. But the key one was a point of law.  
 

Before the Santa Barbara District Attorney, Tom Sneddon, changed the legislation in California that now 

prevents a civil case from preceding a criminal one when the defendant is facing the same charges, the 

law in 1993 meant Jackson would have had to give his defense testimony in the civil case before he 

testified in the subsequent criminal one.  

 

Put simply, if the civil trial went ahead before the criminal one, the prosecution would have had a front 

row seat to Jackson's defense strategy. That would have left Jackson with only one option – invoking the 

fifth amendment. That option, however, only works on paper. In reality, in a trial where the charges 

involve something as emotive and heinous as child abuse, a defendant who continually answers „I plead 

the fifth your honor‟ isn‟t a trial. It's legally assisted suicide.  
 

If Jackson's lawyers cared about winning the criminal trial, they had stop the civil suit from preceding the 

criminal one. In the 2003-2005 case trial, police investigators, under Tom Sneddon's direction, notably 

lifted defense documents clearly marked „Mesereau‟ from the house of Jackson's then personal assistant, 

Evelyn Tavasci. They also exceeded the scope of a search warrant to raid the office of Bradley Miller, a 

private investigator working for one of Jackson's lawyers at the time, thus violating attorney-client 

privilege. So the prosecution were clearly not above tailoring the prosecution towards the defense's case. 

 

“Holding the civil trial in advance of a criminal trial ” journalist Charles Thomson explains, “ would give 

the prosecution unqualified access to Jackson's defense strategy. If Jackson cited an alibi in his civil trial, 



 

 
 

 

Sneddon could go back to the office and change the dates on the criminal charges. If Jackson called 

witnesses to corroborate his version of events, Sneddon could go back to his office and mould his case 

around their testimony. He could tailor his case exactly to the defense strategy, making it impossible for 

Jackson to win a criminal trial. The only way Jackson could guarantee himself a fair criminal trial was to 

make the civil trial go away. ” 

 

Jackson‟s legal team: facing off a hostile press, continued hampering of their efforts to defer the civil 

case, and a client who – as Bert Fields told reporters in a press conference on November 12, when he 

announced that Jackson was cancelling the remainder of his tour to enter a clinic to treat a prescription-

drug addiction – was “ barely able to function adequately on an intellectual level,” were now themselves 

splintering under the strain. These tensions would come to a head less than two weeks later.     

 

Furious with Fields for publicly revealing Jackson‟s mental state to the press, attorney Howard 

Weitzman, the other „power‟ lawyer on the Jackson case, would be even more incensed when Fields told 

a packed courtroom on November 23, that a criminal indictment against Jackson looked likely. Fields, 

mistakenly thinking this would convince the judge to hold off on a date for the civil case, was later 

humiliated by Weitzman‟s public correction of Field‟s statement. In the end, the judge refused the 

defense‟s motion anyway and set a trial date of March 21, 1994. Pellicano and Fields verbally resigned 

within days, finally leaving the case in mid-December.  
 

The irony of the abortive attempts by Jackson‟s lawyers to stop the civil case from going ahead before the 

criminal one, was that Jackson was nowhere close to being prosecuted. The August raids of Neverland 

and Jackson‟s Century City apartment, and the November raid of the Jackson‟s family home in Encino, 

had produced no physical evidence to support charging, or even arresting Jackson.  

 

In late November and October, the press made much of (leaked) reports that police investigators had 

found a book at Neverland: „The boy: A Photographic Essay,‟ which contained pictures of clothed and 

nude children. In reality, the actual circumstances of this „find‟ were completely innocent. Still in its 

original packaging, the inscription inside the book read „To Michael: From your fan, Rhonda. Love 

xxxooo Rhonda – 1983, Chicago.‟  

 

The lack of corroborating evidence in the criminal case, was confirmed by an officer from the LA Police 

Department, who told the LA Times in 1993 that “ no evidence (medical, photographic or video) could be 

found that would support a criminal filing ” against Jackson. Despite the use of intimidatory techniques  

(such as telling the children that nude photos of them existed,) by the police when interviewing the 30 or 

so children who had been guests at Neverland with their families over the years – every one of them 

denied any abuse had occurred.  

 

At one point, officers even resorted to asking Jackson‟s younger cousins and nephews if they had ever 

been „abused‟ by their relative. Reduced to following the „leads‟ the tabloids broke, investigators 

questioned the Lemarques and the Quindoys. But despite the stories these ex-employees had profited 

from selling, they refused to go on record and accuse Jackson of molestation.  

 

Retrospectively, in 2004, in an interview with News Press, former members of the 1993 grand jury in 

Santa Barbara, said they were never shown enough evidence to issue an indictment against Jackson. Their 

statements support the comments made by Thomas Mesereau. On November 29, 2005, in front of a mixed 

audience of legal commentators, undergraduates, post-graduates and reporters at Harvard University, 

Mesereau said,  

 

“[Sneddon] had convened a grand jury in the early 90‟s to try and get an indictment and he failed. The 

grand jury met for approximately 6 months and would not charge Michael Jackson with anything. And I 

have since spoken to someone who was on that grand jury quite recently from Los Angeles. She was on a 

Los Angeles grand jury that was convened at the same time. And they had real problems with these 



 

 
 

 

accusations. And [the] real problems were the sense that people were trying to get money out of Michael 

Jackson by generating these charges. ”  

 

During this question and answer session, Mesereau also revealed that had Jordan Chandler come forward 

to testify in the 2005 trial, that he [Mesrereau] had witnesses prepared to testify that Jordan had told them 

that the reasons behind his decision to file for legal emancipation from his parents, were due to Jordan‟s 

anger and resentment at being forced to lie about Jackson. Mesereau further stated that he had been ready 

to call witnesses who could corroborate that Jordan had told them many times over the years that Jackson 

had never molested him, and that the accusations had simply been about Evan‟s desire for money. 

 

In November „93, however, the media were still dedicating over 65% of their coverage to the Jackson 

story. And despite the slow progress of the criminal investigation, it was the civil case with its 

considerably lower onus of proof, and the fact that Jackson could be forced to plead the fifth, that was 

applying the pressure to Jackson‟s legal team.  

 

The media's distortions were also intensifying. With each day that Jackson remained out of the country, 

the baying of the press for his return grew louder. In part, out of frustration at their inability to locate 

Jackson, and attempting to provoke a reaction from the Jackson camp, the press took to taunting Jackson 

in headlines that suggested the official statements about his addiction were merely a ploy to „escape 

justice.‟ 

 

In The New York Times in „Persona Goeth Before a Fall,‟ Neal Gabler wrote, “ the latest installment of 

Mr Jackson‟s life promises to upstage every other entertainment. Call it Michael Jackson, The Fugitive?” 

Britain‟s Daily Mirror, demanded „Arrest Jackson,‟ and later featured a „ Spot the Jacko‟ contest offering 

a luxurious prize at Disneyland to anyone who could predict Jackson's whereabouts. The Daily Express 

pictured a gurning, out-of-context picture of Jackson next to the words „Drug Treatment Star Faces Life 

On The Run,‟ and on November 29, People Magazine ran the shocker  „MICHAEL JACKSON CRACKS 

UP! ‟  
 

Whether the press really doubted Jackson had a problem or not, either way, they had got what they 

wanted – a reaction. Jackson‟s legal team were forced to hold a press conference simply to confirm that 

Jackson was still being treated for pain-killer addiction. On November 19, Wietzman and the new 

addition to the team, civil rights lawyer, Johnny Cochran Jr, would be presented with a worst case 

scenario – even they could not have predicted.  

 

Widespread rumors, fuelled by unofficial police leaks, had been gathering pace for weeks. Speculation 

that Jordan had drawn a picture of Jackson‟s genitalia, and that Jackson would be forced to undergo a 

police strip search when he returned to America, were the two subjects on every reporters lips in 

November ‟93. At a November press conference, Weitzman and Cochran were repeatedly asked to 

confirm whether or not Jackson‟s genitalia was discolored, and if Jackson planned to return to the States 

to comply with the search. Weitzman, piqued, denied the story saying, “ If Mr Jackson wanted any excuse 

to stay out of the United States, he could have stayed on the tour. He has no intention of avoiding the 

United States. ” 
 

By December, the pressure on Jackson‟s team would become intolerable. On December 8, Latoya held a 

midnight press conference in Tel Aviv, with husband Jack Gordon standing by her side. Telling an 

incredulous press pack that she could no longer be a  “collaborator ” in her brother‟s crimes “against 

small children,” this missive could not have come at a worse time. Jackson‟s lawyers, trying to present a 

united front while they negotiated the conditions for their client‟s return, could only have seen Latoya's 

statements as undermining.  
 

Superior court Judge Rothman had already ordered that Jackson‟s deposition in the civil case had to 

confirmed before the end of January, and the convening of the two grand juries in November had brought 

the threat of the criminal case ever closer. Agreeing to be deposed on January 18, and having agreed to 



 

 
 

 

the search on the basis that it took place at Neverland, and lasted 25 minutes, Jackson finally returned to 

America on December 10.  

 

On December 14, Feldman, Cochran, Weitzman, Deputy DA Lauren Weis met Judge Rothman in closed 

chambers to discuss the depositions that had already been made in the civil case. After the meeting, 

Feldman, who had been continually dispensing cynical soundbites about Jackson‟s absence for months,  

told reporters waiting outside, “ what I‟m surprised about is that Jackson made such a speedy recovery. It 

was supposed to be eight weeks, and as soon as there is an agreement with the DA‟s office, he‟s back. ”  

 

The warrant itself, which was to examine, photograph and videotape Jackson‟s entire body, “including his 

penis, anus, hips, buttocks and any other part of his body ” was executed on December 20 at Neverland. 

Jackson‟s lawyers were denied a copy of the affidavit which would have indicated the „probable cause,‟ 

in other words, some clear sign on Jackson‟s genitalia that Jordan alleged existed.  

 

In front of his two attorneys, Dr Arnold Klein, Louis Swayne who was Jackson‟s photographer, Sergeant 

Gary Spiegel, the sheriff‟s department‟s photographer, Dr Richard Strick (the DA‟s dermatologist,) and a 

bodyguard – Jackson, in some degree of distress – removed his bathrobe and stood in the center of the 

room for 25 minutes while he was intimately examined.  

 

For Jackson, someone who, arguably, was body-dysmorphic and chronically, even pathologically shy, 

this experience would be a watershed moment. Profoundly shaming, Jackson‟s family and friends in later 

years have said that Jackson was irrevocably shattered by this event. For Jackson‟s lawyers, with the 

judge‟s refusal to defer the civil case effectively rubber-stamping the growing appeal of the settlement 

idea, the body search – would make that idea a certainty. 

 

Far from being the definitive match Feldman heralded the photographs as, the comparison between 

Jordan's description and Jackson's body differed in the most obvious area: 

 

Jordan had categorically stated that Jackson was circumcised. He was not. It could be speculated that as 

the child of a Jewish father, Jordan, possibly circumcised himself, may simply have assumed that 

everyone else was also. If so, that would also mean Jordan did not have an intimate knowledge of 

Jackson‟s body. 

 

Vitiligo, is a constantly evolving disease. It is progressive, and markings differ markedly between 

sufferers. Some sufferers have huge blocks of color pigmentation, others like Jackson, present as intricate 

markings. If one can imagine flicking paint very lightly over a surface and then observing the results, this 

is what Jackson‟s vitiligo looked like.  

 

The idea that Jordan would be able to identify such subtle markings, but yet could not, as a mixed Jewish 

child, discern the difference between a circumcised penis and one that was not – is unsustainable.  

For any male, the difference between the two is defining. Any claim therefore that such a fundamental 

difference in penis types could be termed a „match,‟ is a leap – and a substantial one.. 

 

The “dark spot” that Diane Dimond claimed Jordan said was positioned on the underside of Jackson‟s 

scrotum, was not photographed during the session, according to the sheriff‟s photographer present. This 

fact – that a photograph was not taken of the so-called only „tell-tale‟ mark, and apparently the reason 

why the body search was allowed in the first place – is somewhat remarkable. However, speculation on 

this point is unnecessary, as the clearest divergence from Jordan‟s description has already been stated. 

Since no photograph of this „dark spot‟ was taken, and there is no evidence to suggest that there was, any 

claims about its existence can neither be refuted nor claimed as absolute.  

 

The drawing, Jordan drew as a likeness of Jackson‟s penis was a generic likeness. Unless Jackson had 

some significant peculiarity to his genitalia, there would inevitably have been some „likeness‟ in the 

widest sense. In short, a penis, whatever color it is – is still a penis.  



 

 
 

 

 

It is important to remember that in February of „93, in a widely advertised interview with Oprah Winfrey, 

Jackson told the world he had a skin disorder. It became known that vitiligo was the name of this 

disorder, and Jackson‟s revelation became a much talked about topic at the time. As a result there were 

debates on TV, radio shows, and by the press, with pictures of vitiligo sufferers circulated all over the 

media.  

 

It is reasonable to contend that Evan Chandler may have also seen this coverage, especially as Jordan was 

already friends with Jackson at the time of Winfrey‟s interview. Rudimentary research of vitiligo, reveals 

information that has been in the public domain for over 20 years, such as the fact that vitiligo typically 

begins at the extremities – hands, feet and genitalia. Therefore, if somebody wished to extort someone 

who was known to have vitiligo, taking a „risk‟ that their genitalia may have been affected – is clearly no 

risk at all.  

 

Whatever the debatable results of the examination, the damage to Jackson‟s name and reputation, came 

not just from the experience of being publicly examined, but from how it was perceived. One of the 

biggest entertainers in the world, standing naked in the middle of a room while strangers took pictures. 

It‟s hard to imagine anything more demeaning, even if such an experience only involves the participants. 

What made the experience execrable for Jackson was the fact that, this experience was discussed, 

dissected, and deliberated about, by every news channel, TV host, radio show pundit, and newspaper in 

the world. 

   

On December 22, a clearly traumatized Jackson, spoke 

from Neverland via satellite about the search, which he 

described as the “ most humiliating experience of my 

life.” Jackson was criticized the next day by Feldman 

who, as it was reported in every paper the next day, 

accused Jackson of attempting to “try this case in the 

press.” At one point in the message, Jackson appealed 

directly to ordinary Americans to ignore the media bias 

saying, “At every opportunity, the media has dissected 

and manipulated these allegations to reach their 

conclusions. I ask all of you to wait and hear the truth 

before you label or condemn me. ” 

   

As far as the media were concerned, however, the 

questions raised by the allegations against Michael 

Jackson had already been answered – with or without the 

body search. From the end of December until the date of 

the settlement, the press and Feldman continued to insist 

that the photographs proved there was a complete match 

up between Jordan‟s description and Jackson‟s body. On 

January 5, 1994, Feldman made a completely misleading 

statement to the press, when he (ostensibly) went to court 

to try and obtain nude photographs of Jackson.   

 

At the time, negotiations for the settlement were tentative. Feldman, doing what any competent civil 

lawyer would do, was using the court appointment as an opportunity to apply pressure to Jackson‟s legal 

team. Speaking to jockeying press gathered outside the court, Feldman said, “We think that the fact my 

client can establish what Mr Jackson looks like naked is very substantial evidence of Mr Jackson‟s guilt.” 

 

One would have to be fairly imperceptive not to see that Feldman was attempting to use public opinion to 

add leverage to his client‟s – the Chandler‟s, demand for money. By implying that his client still intended 

to go forward with the criminal trial, Feldman was sending two clear messages: To Jackson‟s legal team, 



 

 
 

 

he was saying –  it doesn‟t matter what the photograph‟s prove, what matters is what people believe. To 

the public, Feldman‟s statement expressly said, the photograph‟s match – Jackson is guilty.   

 

Only two media outlets carried the correct information. One was Reuters, the other was USA Today. 

On January 28, 1994, when the articles were written, the civil suit had already been settled three days 

previously. In USA Today, it was reported that,  

 

“A source close to the case stated that the photographs were “at variance” with the descriptions Jordan 

Chandler had provided, and that, “ the pictures simply don‟t match the boy‟s description.”  

 

The article in Reuters said  “ the photo‟s of Michael Jackson‟s genitalia do not match descriptions given 

by the boy….If so, this could weaken any possible criminal actions against the singer.” 

 

By late December ‟93, Jackson‟s legal team were running out of time. Regardless of the weakness of the 

evidence against Jackson, from where they stood, it looked like the LA and Santa Barbara police were 

forging ahead with the criminal case. With the convening of the two grand juries in November, the 

decision about whether or not to settle, could no longer wait.  

 

The settlement question, always polarizing, seems to raise more questions more answers. Looking at the    

wording of the agreement, it is clear that a compromise was negotiated. But it is also clear that acceptance 

and admission of criminal conduct, was for Jackson – non-negotiable. The relevant clauses are:   

 

“The 1993 civil settlement was made by Mr Jackson’s insurance company and was not within Mr 

Jackson’s control. The settlement agreement was for global claims of negligence and the lawsuit 

defended by Mr Jackson’s insurance carrier.” 

 

The agreement further states that: 

 

“The parties recognize that the Settlement Payment set forth in this paragraph 3 are in settlement of 

claims by Jordan Chandler, Evan Chandler and June Chandler for alleged compensatory damages for 

alleged personal injuries arising out of claims of negligence and not for claims of intentional or wrongful 

acts of molestation.” 

 

The most important part of the settlement agreement, from Jackson‟s perspective, was the key clause of 

non-admission of liability. This clause was as adamant – and as clear, as Jackson could get in this 

agreement to stating that he was not guilty of the criminal accusation. Jackson‟s legal team specifically 

negotiated  the inclusion of this clause, and only when this clause was agreed – did Jackson sign on to the 

agreement. 

 

The fact that this was agreed to by the Chandlers, is astonishing in as far as it perhaps most clearly reveals 

Evan Chandler‟s (and June‟s – who also stood to gain financially) intentions. For most parents of a child 

who had allegedly been „molested‟ –  this is the one clause that would be unacceptable. 

 

The other key point in this agreement, is that nowhere in it are the Chandlers‟ rights to pursue a criminal 

case affected. This fact, was reflected in a report carried in USA Today on January 28, 1994, three days 

after the settlement agreement was announced. Every other media outlet at the time reported the same.     

 

“ The boy‟s civil suit was settled out of court this week. The boy‟s lawyers say the settlement does not  

preclude the teen from testifying in a criminal case, though prosecutors cannot force him to testify against 

his will.”   

 

At a press conference in Santa Monica on January 25, 1994, lawyers for both sides announced that an 

agreement had been reached by both parties. Media speculation over the actual amount paid, like the rest 



 

 
 

 

of their coverage oscillated wildly, with figures of between £ 25 million to a quarter of Jackson‟s wealth 

being estimated. The actual figure paid was $ 15,331.250. 

 

Cochran, told reporters present. “ The resolution of this case is in no way an admission of guilt by 

Michael Jackson. In short, he is an innocent man who does not intend to have his career and his life 

destroyed by rumors and innuendos.” Cochran, subsequently commented to JET Magazine  “They [Hard 

Copy ] want ratings. They pay witnesses. Any similarity between the truth and Hard Copy is purely 

incidental. ” 

 

At the same conference, Feldman, echoing Cochran, told reporters, “ Nobody‟s bought anyone‟s silence.” 

 

As far as answering questions about whether or not Jackson „bought‟ his way out of a criminal trial, the 

fact that the agreement did not prevent the Chandlers in any way from testifying in a criminal trial – is 

unequivocal. The most Jackson could ask for, if the Chandlers decided to testify was written notice of the 

fact.  

 

“In the event the Minor, the Minor’s Legal Guardians, the Minor’s Guardian ad Litem, the Minor’s 

attorneys, Evan Chandler or June Chandler… receive any subpoena or request for information from any 

person or entity who has asserted, or is investigating, any claim against Jackson or the Jackson 

Releasees or the Action or the Claims, they agree * to give notice in writing* to Jackson’s attorneys 

regarding the nature and scope of any such subpoena request for information, to the extent permitted by 

law.” 

 

Yet, they never did. That the family subsequently refused to testify was their own decision, and one that 

was made entirely independently of the civil suit settlement. The settlement only resolved the civil case, 

not the criminal case, which staggered on for another eight months, finally closing in September ‟94. 

  

For those, who remain unconvinced that the context of worldwide, media vilification, aggressive tactics 

of Evan and Feldman, and the sustained pressure of being investigated by two police departments, would 

have exerted any influence on the decision to settle; it may perhaps be more relevant to ask what choices 

Jackson – and those advising him, would have thought they had at this point.   

 

The parties relevant to the settlement agreement – apart from the lawyers, were the Chandlers, Jackson, 

the Sony Corporation, Elizabeth Taylor and Lisa-Marie Presley.  

 

Even though Sony are not named in the agreement, the reality is, if Y invests $ 65,000,000 in X, then Y 

will have a say in whether or not X goes forward with a potentially fatally damaging lawsuit – especially 

if the general consensus is unfavorable Sony had re-signed Jackson in 1991 for a sum that broke records 

at the time.  

 

From Sony‟s point of view, seeing their superstar humiliated in the way he had been since August was 

bad for business, especially as PepsiCo had already announced on November 14 that their corporate 

relationship with Jackson was over. This now meant Sony would bear all future tour and promotion costs 

alone. A judgment against Jackson, either civil or criminal, would destroy that huge investment in an 

instant. All of this, would have meant that – behind the scenes, Sony would have been pushing, fairly 

emphatically for a settlement.  

 

Presley and Taylor, are also not named in the agreement. As Jackson‟s friends, however, their opinion 

mattered. At that time, they considered Jackson to be unable to withstand the rigors of a trial. They also 

advised him to settle. 

 

The risk to Jackson of exposing his defense strategy in the civil case and being forced to plead the fifth 

was a very real one. It cannot be overstated enough. No defense lawyer in the world would advise a 



 

 
 

 

defendant to go through with a civil case before a criminal one. And that was what Jackson was facing in 

„93.  

 

Mary A. Fischer, in her 1994 article, made much of the influence of the 1992 Rodney King-inspired riots. 

Los Angeles burned, looting ensued and it cost the city millions in physical damage, and perhaps much 

more in cultural relations. Though many people think of Jackson as someone who wanted to somehow 

„change‟ his race, the truth is – despite his fading skin color, Jackson had the psychological make-up of 

an African-American male. Latterly, most journalistic reviews, media reform groups, and social 

commentators, have unanimously described the media‟s behavior towards Jackson in 1993 – as one of 

unbridled excess and viciousness. For Jackson, the feeling may have been a little more personal.      

 

Weitzman and Cochran, in the aftermath of the strip-search, now dealing with a emotionally broken client 

were facing tough choices: To either let Jackson waste their defense strategy in a civil case with a 

significantly lower burden of proof; or settle, and end the nightmare of a case that due to relentless   

misinformation and the use of compromised, paid „witnesses‟ by the media – they were losing in real 

terms anyway.  

 

In 1994, John Branca – Jackson‟s long-standing business lawyer, said Jackson, “changed his mind about 

[taking the case to trial] when he returned to this country. He hadn‟t seen the massive coverage and how 

hostile it was. He just wanted the whole thing to go away.”  

 

J. Randy Taraborrelli, respected Jackson biographer (unauthorized,) and someone who knew Jackson 

personally, recalled how he had spoken to Jackson after the settlement and asked him why he had paid it.  

 

Excerpt from an article written by Taraborrelli on July 1, 2009.   

    

“ I was the first reporter to interview Michael after he made that very controversial settlement. To be 

candid, I was angry that he had settled. Frankly, I didn‟t know if he had molested Jordie, or not –  all I 

knew was that he had insisted to me that he was innocent and I had published it.  

 

“ So, why did you pay that kid off, if you were so innocent? ” I [Taraborelli ]asked him.   

 

“ Because I needed to get on with my life.” He [Jackson] told me, very matter-of-factly. “It was killing 

me, the whole thing. I didn‟t do it. I swear to you, I did not do it. But I just needed to put it behind me.”  

 

I argued that, since he‟d settled, people would always assume he was guilty. Had he considered as much?      

 

“ You know what? I don‟t care what people think…….for the first time in my life, I don‟t give a f***. ” 

 

On January 25, 1994. The settlement between the Chandlers and Jackson was signed. The media, aware 

since early January that this was likely, were united across-the-board in their condemnation. 

 

The Guardian, on January 26, 1994, headlined with „Justice For Sale.‟ Within the article itself, a quote by 

New York lawyer, Raoul Felder, stated what many felt at the time. “The settlement is disgusting. It sends 

a message to America that if you‟re rich and famous, you can throw a little of your gold at the scales of 

justice until they tip your way. Justice is for sale.” On January 26, The Times, snarked with „Jackson’s 

Checkbook Justice.‟ Esquire, also in January, ran with „Dubious Achievement Awards, 1993,‟ listing 

Jackson as a strong contender alongside Bill Clinton. On January 30, The Sunday Times, spoke volumes 

with „Hush Money? Michael Jackson,‟ tagging the article with the line, “ If you are pop star rich, comes 

the message, you can buy yourself out of trouble.”       

 

On February 5, Billboard carried a piece headed „Industry Shows Support.‟ The point of interest in it, is 

that it contains a quote by Bob Burch from KEZK St Louis Radio, saying that his station would continue 

to “maintain an indefinite suspension of airplay,” with regards to Jackson‟s music. TIME, trumpeted  



 

 
 

 

„The Price Is Right' on February 7, with Richard Corliss writing, “ So for now his freedom is assured, if 

not his reputation.” On February 7, Newsweek swung low with „The Check Is In The Mail,‟ while People 

Magazine went for the jugular with „ Dodging The Bullet.‟ 

 

In January ‟94, the Gallup Polls, assessed the emotional temperature at the time as: 

 

59% of Americans thought Jackson should have fought the case and not settled. 

23% of Americans thought Jackson acted correctly. 

56% of Americans thought Jackson should be tried in a criminal court.  

 

These figures, reflective of the American public‟s misunderstanding of the reasons and realities behind 

the decision to settle, were the result of months of biased coverage and determined misinformation. It 

would have been surprising if these figures had been any different. Why wouldn‟t the public have 

assumed Jackson had bought himself a get-out-of-jail-card? The professionals paid to inform them 

correctly and accurately, had not done so. Drunk, with their own power to shape and incite opinion, the 

same industry that was itself aware of the compromised nature of the sources they had paid for, had re-

fashioned the goal posts of what could be considered fair reporting, to their own liking.    

 

And what of the other characters in this saga?                                 

 

By late 1993, June, Dave Schwartz and Evan Chandler had imploded. 

For them, would follow years of fighting each other in court for various 

complaints of emotional distress and other grievances. 

 

Evan, would file a further lawsuit against Jackson in 1996, seeking $ 

60,000,000. Alleging that Jackson had breached the confidentially 

agreement, Evan would demand the right to make his own album – 

EVANstory, which in a way has a kind of Freudian appropriateness to it.  

 

Jordan went on to live a life of self-imposed anonymity, never speaking 

to his mother again – or his Uncle Ray Chandler, who had decided that 

the best thing for his young nephew‟s state of mind, would be a tell-all 

book that also happened to make Uncle Ray much more comfortable. 

Jordan, would eventually legally emancipate himself from his parents, but in 2006, would be violently 

attacked by his father. Using a dumb-bell weight and a pepper spray, Evan attacked his son from behind. 

Jordan would press charges, but at the last minute changed his mind.  

 

And Michael Jackson? Who long ago had wanted to fight, before the battle wore him down and he 

realized he couldn‟t really win. Then, looking ahead to a life with Lisa-Marie, he must have hoped the 

settlement would end the heartache. It did not. Taraborrelli had been right. That settlement would follow 

Jackson like a bad dream for the rest of his life. How ironic, that if he had only paid Evan back in August 

„93 – this article would never even have been written.   

 

The media machine, cognizant that this new version of their objet d‟obsession was a money-making 

golden ticket – had only just begun.        

 

 

 

 

 

Article & Comments Hosted Here: http://www.stereoboard.com/content/view/97709/44  

 

Deborah Ffrench is an English writer. Part II of this online article will be hosted exclusively on 

Stereoboard.com. Citations will be listed when Part III is published. 

http://www.stereoboard.com/content/view/97709/44

